Wednesday, February 22, 2012

"Kenangan Berpuasa"

Assalamualaikum...


Puasa masa zaman kanak-kanak sangat best kan.  Walaupun kau tak puasa tapi kau masih dapat simpati daripada semua orang dengan muka 5sen kau.  Takde sape marah kalau kau tak puasa n full mark untuk kau kalau kau puasa.


Aku kecik-kecik lagi dah belajar puasa.  Tapi puasa budak-budak, paham2 jelah.  Puasa yang yok tengah hari bukak piok (periuk) sangat tepat.  Sape kecik-kecik dulu tak penah pose yang yok baring sekarang aku nak pijak.  Nampok beno nipunye.  Sekali mesti penah punya.  Tak yah nak geleng kepala sangat aku tau kau pun sama. Hohohoho...


1) Dapat Upah


Dulu kecik-kecik kalau puasa dapat upah.  Mak abah janji kau puasa sehari dapat singgit.  Sekarang kalau kau mintak upah lagi memang mintak upah pijak. Dah boleh jadi mak orang kot..Alahai emak kawenkan aku..Ok mengarut! Cukup pose sebulan dapat 30 hengget. Tu tak campur dengan duit raya lagi.  Pergghh kayo. Walaupun ada yang aku pose tak cukup tapi aku tetap dapat 30 hengget..hohoho 


2) Curi-Curi Minum Air


Alaa beb..biasak laa curi-curi minum ayer..heheh..dulu aku sekolah pagi petang.  Pagi sekolah kebangsaan biasa, petang sekolah agama.  Haus tahu! Biasanya puasa aku akan kantoi masa sekolah petang.  Sekolah pagi boleh kautim lagi.  Bila tang petang aku dah tak keruan.  Tekak rasa semacam. Macam ada orang tengah bakar sampah dalam tekak. Kering ya amat. Aku pun tanpa buang masa, "Ustazah, kita nak pegi tandas jap".. Terus marathon ke toilet bukak paip n kumur-kumur.  Masa tu terpikir lagi, eh batal pose nanti. Takpe lah kumur-kumur je bagi segar sikit.  Segelen air masuk untuk kumur-kumur "kononnya" tapi hanya suku hasil kumuhan yang keluar.  Eh mangkok! Mana pegi belen yang segelen tuh?? Heheheheee....


p/s: Jangan tetuduh..aku pose kot.. Air tu "ter"masuk sendiri masa aku tengah berkumur:P


3) Mak Terkantoi


Aku pose masa hari kejadian.  Masa tu dah tengah hari.  Cari-cari mak tak jumpa. Ish mana mak pegi nih? Panggil2 tak nyaut.  Last-last pegi dapur, pintu bilik air tutup. Oo mak kat bilik air rupanya.  Masa tu rumah lama, pintu bilik air ada yang dah kopak-kopak. Aku pun ngintai.. "Mak buat apa?" soalan bodoh terkeluar daripada mulut. Kat bilik air takkan tengah layan Kisah Benar kot. Mak aku nyaut, "takde buat pape, kencing." "Tipuuu..takde bunyi air pun??" Aku dah mula curious.  Aku teruskan usaha mengintai dari celah pintu.  Alamak. Aku nampak nasi bertabur.  "Eh mak, mak muntah ker? Bukak r pintu.." kataku yang bendul ni pada mak aku..  Last-last mak aku fedup.  Bukak pintu sambil bawak keluar pinggan dengan sisa tulang ikan kat dalam pinggan. (kat umah aku bilik air tempat lain, jamban tempat lain)  


Erk?? "Eeee mak tak poseee.." cakap kuat-kuat bagi satu umah dengar. "Mak takleh pose arr.."balas mak aku pasrah.  Pelan-pelan aku ngendeng tepi mak.  "Maaaakkkk, nak bukak pose..lapar ar.." iman aku lemah tengok ikan goreng.  "Bukak laahhh.." mak aku berkata sambil redha.  Lepas ni memang nak kena repair pintu bilik air.  Hahahaa.. Tak pikir panjang lagi tarik pinggan, duduk sambil kunyah nasik pelan-pelan..Buurrrpppp alhamdulillah~ 


p/s: aku kecik lagi masa tu..ampuunn..:)


4) Pegi pasar Ramadhan


Aku tau yang nie sampai sekarang korang pun suka kan.  Sama la aku.  Kalau boleh semua nak borong tiap kali pergi pasar. Air sampai 2 3 4 jenis.  Kuih pulak at least 2 3 hengget.  Apa punya perut.  Nafsu macam anak jin.  Ehem nafsu makan maksud aku.  Nampak air kelapa beli air kelapa.  Jalan-jalan depan sket, eh ada air tembikai lah. Sedap ni, segar je kalau minum. Beli lagi.  Jalan-jalan lagi.  Eh ada kuih ni lah, time bulan pose je ada ni hari lain takde.  Beli lagi.  Nampak pulak air tebu.  Takyah banyak cakap, beli lagi lagi lagi dan lagi.  Penuh kiri kanan, sepuluh-sepuluh jari tersarung plastik makanan n minuman baru reti nak balik.  Nasib baik jari kaki tak boleh buat penyangkut.  


Allahuakbar...Allahuakbar...Tak sempat habis azan dah gopoh menyedut.  Pung pang pung pang makan minum, confuse nak makan apa, capai tu capai ni.. Burrppp tersandar.  Air kelapa tinggal separuh jag.  Air tembikai luak secawan.  Air tebu elok lagi dalam plastik tak terbukak. Boleh jual balik tak? eh..


Setan gelak terbahak-bahak sambil sondol dinding~


Macam-macam perangai kan puasa masa kecik-kecik.  Nampak budak tak pose makan chewing gum pun boleh tergoda.  Apatah lagi tengok air coca-cola yang berpeluh-peluh dalam botol.  Tapi tu sume pengalaman.  Yang penting iman di dada.  Anggap je air hitam yang berpeluh-peluh tu air longkang sebelah umah kau.  konpom tak jadi batal pose.  Takpun selotep @ stapler mulut kau bila tetiba rasa setan tengah menari-nari kat otak suruh makan@minum.


Ok bye. Nak repair pintu bilik air.

2 comments:

  1. hehe..sama la..masa kecik2 mmg nakal camtu..ske tipu cakap posa..padahallllll...
    salam ramadhan
    FOLLOWER KE 8..jemput singgah blog sy :)

    ReplyDelete
  2. hehee...tenkiu2..

    waduhh terus semangat nak hupdate..hahaa:D

    ReplyDelete